Hack the Future:
Fremtidstænkning
Hacktober 2021 fokuserede på Fremtidstænkning og fremtidsscenarier.
Der er mange forandringer og muligheder i dette årti. Det er drevet af udviklingen i teknologierne og i samfundet, og af mange måneder med work-from-home. Vi har fået nye og anderledes problemer, der giver mulighed for nye og anderledes løsninger.
Det kræver, at vi navigerer i multiple fremtider. Og det kræver vi har både værktøjer til det, og er i stand til at engagere vores kolleger i forandringerne – så vi sammen kan skabe den fremtid, vi selv vil være en del af.
Årets Hacktober 2021 fokuserede på at træne vores forestillingsevne af flere mulige fremtider. UNESCO har udnævnt ‘fremtidstænkning’ (futures literacy) som en af de vigtigste i fremtiden. Vi vil gerne støtte op om at træne og udvikle denne kompetence, og derfor er årets Hacktober dedikeret til fremtidstænkning.
Fremtidstænkning og fremtidsforskning er et videnskabeligt felt, der fokuserer på at hjælpe folk til at forstå de dynamikker, der er med til at skabe fremtiden.
På dansk kalder vi det ”fremtidstænkning”, men begrebet er bedre på engelsk: ”Futures thinking”, hvor der er flertals-S på ”futures”. Der er flere fremtidER, i flertal, fremtider som vi skal beskrive, skabe og have holdninger til.
Det handler ikke om at ”spå om fremtiden”, men at skabe mulige scenarier, diskutere dem, og vælge hvilken fremtid vi selv vil være en del af.
Hacktober gav os mulighed for at lære mere om fremtidstækning og fremtidsscenarier, at forstå Future of Work, at bruge agil forandringsledelse og skabe vores egne veje til New Ways of Working
Programmet var:
- Sprint 1: Reveal: Hvad forventer I der kommer til at ske, hvis vi ikke gør noget selv? Hvor fastgroet er vi i vores antagelser? Hvordan kan vi komme af med dem?
- Sprint 2: Reframe del 1: Hvad rammer os? Hvor hårdt? Hvor sikker er vi på det?
- Sprint 3: Reframe del 2: Hvilke mulige fremtider har vi nu? Hvordan ser de ud for mig?
- Sprint 4: Rethink: Hvordan navigerer jeg i usikkerheden? Hvordan ser min forandringstilgang ud? Hvad er min fortælling?
Hvad lærte vi om fremtidstænkning – og om min egen foretrukne fremtid?
Fremtidstænkning kræver at man har øvet sin forestillingsevne og at man er i stand til at give slip på indgroede vaner om forventninger.
Fremtidstænkning kræver også at man er villig til at se ting fra andre vinkler og fra andres synspunkter, og at man er i stand til at både forstå sin egen bias.
Vi lærte også, at processen som UNESCO kalder Futures Literacy Lab er utroligt effektiv til at bringe os gennem de mentale faser, der til sidst hjælper os til at evaluere de mulige fremtider.